Drvene barke u Malinskoj (bracera)

Zadnjih je godina u porastu vrednovanje tradicije i njezinih vrijednosti. U mnogim se sredinama na sajmovima održavaju viteške igre, simuliraju se nekadašnje pomorske bitke, obnavljaju se stari zanati, sudionici su odjeveni u izvornu staru odjeću… Sudionici – domaćini i gosti dobro se zabavljaju i uživaju. Isto tako, raste interes za drvene barke koje se danas nazivaju tradicijske barke. Sve su brojniji poklonici tradicijskih plovila i jedrenja.


Bogato jedriličarsko naslijeđe svojih predaka zaljubljenici upražnjavaju regatama. Održavanje drvenih barki je zahtjevno – treba odvojiti dosta vremena i novaca. Neke su sredine prepoznale trud vlasnika drvenih plovila te su uvele popust kod plaćanja priveza za drvene barke.


Do 70-ih godina prošloga stoljeća u našem su portu isključivo bile drvene barke. Postupno, plastične barke istiskuju drvene, tako da danas, po našim lukama one uglavnom i prevladavaju. Poznate su prednosti, maritimne sposobnosti i ponašanje drvenih barki na moru, ali je gušte zamijenila praktičnost. Istodobno s nestankom drvenih barki smanjio se i broj brodograditelja u drvu – kalafata.  Na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće, drvena su plovila u Malinskoj služila uglavnom za ribarenje i prijevoz robe, rijetko za zabavu.


Po tipu plovila bili su zastupljeni bragoci i bracere, a od manjih drvenih plovila najčešće su se za ribariju koristile gajete, zatim guci, rjeđe pašare i batane. Za pogon plovila služila su vesla i jedra, najviše latinsko jedro – lantina.  Za veslanje kod ribolova najpraktičniji je bio guc, jer je šiljate prove i krme.

Povezane teme